Genel Hizmetler

Odamız tarafından sunulan hizmetler ve açıklamaları.

Ana Sayfa Hizmetlerimiz Genel Hizmetler

Çıraklık Sözleşmesi Onayı

Çırak, kalfa ve ustaların eğitimi ile okullarda ve işletmelerde yapılacak mesleki eğitime ilişkin esasları düzenleyen 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu uyarınca, odalara üye iş yerlerini ve bu iş yerlerinde çalışan çırakların Mesleki Eğitim Merkezlerine devam etmeleri gerekmektedir.

Çıraklık sözleşmeleri, Çıraklık eğitim merkezlerinden temin edilir. İlgili tarafından her çırak için 4 adet sözleşme doldurulduktan sonra, odamız tarafından tasdik edilir. Mesleki eğitim merkezlerine onay yaptırıldıktan sonra, sözleşmenin bir adedi odamıza, çırağın dosyası ile birlikte odamıza geri getirilir.

Kalan üç adet sözleşmenin biri velide, diğeri işverende, üçüncüsü ise, çıraklık eğitim merkezinde kalır.

3308 sayılı yasaya uygun olarak düzenlenen kalfalık ve ustalık belgeleri de odamız tarafından onaylanmaktadır. Kalfalık ve ustalık belgeleri formu Mesleki Eğitim Merkezi’ nden temin edilir.

Bağ-Kur İle İlgili İşlemler

Odamızda kayıtlı gerçek ve tüzel kişilerin Bağ-kur ile ilgili talepleri yerine getirilmektedir.

Gerçek ve tüzel kişi ortakların, Bağ-kur İşi Bırakma formu, Bağ-kur Sağlık Sigortası formu, Bağ-kur Giriş Bildirgesi, Yaşlılık Aylığı formu tasdiki ve Bağ-kur Sigortalılığı devam yazısı verilmesi bağ-kur karnesi vizesi, bağkur dan emeklilik vb. işlemleri için Bağ-kur tarafından istenen bilgiler talep halinde verilmektir.

Gerçek ve tüzel kişiler, Bağ-kur’dan temin ettikleri form ile odamıza başvurduklarında, form üzerinde bulunan ilgili bölüm üyemizin dosyasının tetkiki sonucunda doldurularak, talep sahibine verilir.

Kamu Kuruluşları İle İlgili Talepler

Fiyat tahminleri ve yaklaşık maliyet

Fiyat tahminleri ile kamu kurum ve kuruluşları tarafından ihalelere ilişkin olarak istenen yaklaşık maliyetler, çalışma alanında yapılacak araştırmalar sonucunda veya ilgili meslek komitesinin görüşü alınmak suretiyle yapılır. Ancak bu tahminler odayı veya bunların şubelerini hukuken bağlamaz.

Üye Firmalar Hakkında Bilgi

Ticaret Sicili Tüzüğü’nün aleniyet maddesi uyarınca, herkes ticaret sicilindeki yazıları ve tescil muamelelerinin dayandığı dilekçe, beyanname, senet, vesikalar ve ilanların yayınlandığı gazeteler gibi odamızda kayıtlı üyelere ait bilgileri inceleyebileceği gibi ve bunlara ait vesikaları da isteyebilir.
İnceleme ve vesika talebinde bulunan kişilerin taleplerini dilekçe ile yapmaları gerekmektedir.

Kişilerin vesika talepleri olduğu taktirde, harç mükellifiyetini yerine getirmeleri gerekmektedir. Harç Mükellefiyeti, Ticaret Sicil Memurluğu tarafından vergi dairesine yatırttırılır.

Kapasite Raporları

Sanayi Odalarına kaydolarak sanayi kuruluşu niteliği kazanan özel veya tüzel kişiliklerin irtibat bilgilerini, üretim konularını ve yıllık üretim kapasitelerini, teknolojilerini, makine parkını, kullandıkları hammaddeleri, sermaye ve istihdam bilgilerini ve benzeri konuları içeren, kuruluşun kimlik kartı niteliğindeki kapasite raporlarını Çorlu TSO organizasyon yapısı içerisinde,Kapasite Servisi düzenlemektedir.

Kapasite Servisi tarafından görevlendirilen ekspertiz heyetleri ile firma işyerinde yapılan inceleme ve belgelerin değerlendirilmesi sonucunda düzenlenen kapasite raporları, prosedür gereğince Odalarca elektronik ortamda hazırlandıktan sonra Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) onayını almak zorundadır.

Kapasite raporlarının yanıltıcı veya haksız rekabete neden olabilecek bilgiler içermemesi büyük önem taşıdığından, hesaplamalarda TOBB tarafından belirlenen kriterler ve hesaplama yöntemleri esas alınmaktadır.

Kapasite Servisi tarafından kapasite raporlarında yer alan ürünler ile makine ve tüketim kalemleri TÜİK ve TOBB tarafından belirlenmiş kodlama sınıflamasına göre kodlanmaktadır. Ürünlerin kodlanmasında PRODTR 2010, makine ve tüketim kalemlerinin kodlanmasında ise CPA 2008 sınıflama sistemi kullanılmaktadır.

Kapasite raporu başvurusunda bulunmak için Çorlu TSO’ya üye olmak zorunludur. İşyeri adresi değişikliklerini Üyelik İşlemleri ve Kapasite Servisine bildirmeyen üyelerimizin Kapasite Raporu müracaatları kabul edilmemektedir.

Fatura Tasdik İşlemleri

Faturaların rayice uygunluğunun onayı

Faturaların rayice uygunluğunun onayı; faturaya konu mal veya hizmetle iştigal eden en az üç işletmeden belgelendirilmek suretiyle alınacak fiyatların ortalaması veya alınan fiyatlardan birbirine en yakın olanlar dikkate alınarak yapılır. Bu sayıda işletmenin bulunmaması halinde, ilgili meslek komitesinin görüşü veya gerekli durumlarda meclis tarafından onaylanan eksper listeleri arasından yönetim kurulu kararı ile görevlendirilecek eksper heyetinin raporu üzerine işlem yapılır. Ancak, özel imalata ilişkin faturaların, görevlendirilecek eksper heyeti tarafından düzenlenecek rapora göre onaylanması zorunludur. Onay işlemi, fatura asılları üzerine yapılır.

Rayice uygunluğu istenen fatura, özel imalatı gerektiren bir iş için düzenlenmişse yapılan işin numunesinin faturaya eklenmesi, bu mümkün olmadığı takdirde yapılan işin teknik özelliklerini gösterir açıklama, resim ve benzeri belgelerin faturaya eklenmesi zorunludur.

Proforma faturalar ile birim fiyatı belirlemek için düzenlenen faturalar alım satım akdi hukuken gerçekleşmediğinden onaylanmaz. Ancak, birim fiyatı belirlemek için düzenlenen faturalarda işin tamamının belirtilmesi halinde bu faturaların onaylanması mümkündür. Ayrıca, sadece montaj, işçilik veya nakliye bedeli için düzenlenen faturalar ile malzeme fiyatı, işçilik, nakliye ve montaj bedeli dahil olarak düzenlenen faturalar, fiyat tespiti usullerinin uygulanmasına imkan vermediğinden onaylanmaz.

Faturaların tasdiki, satış yapan ve faturayı düzenleyen satıcının bulunduğu yer odası veya şubesi tarafından yapılır. Projeye müstenit özel imalatlara ilişkin fatura tasdikleri ise, bu maddede belirtilen usul ve esaslara göre satışı yapan ve faturayı düzenleyen satıcının bulunduğu yer sanayi odasınca veya ticaret ve sanayi odasınca, bu odalarca yapılamaması ve bu hususun tevsik edilmesi durumunda ise en yakın sanayi odası veya ticaret ve sanayi odasınca yapılır.

Fatura  suretlerinin onayı

Fatura suretleri, asılları ile karşılaştırıldıktan ve uygunluğu görüldükten sonra üzerine aslının aynıdır ibaresi konulmak suretiyle onaylanır.

İhracat için yabancı dilde düzenlenmiş fatura suretleri, faturayı düzenleyen firmanın oda üyesi olduğuna dair bir ibare konulmak suretiyle onaylanır.

Türk Malı Belgesi

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Avrupa Komisyonu arasında Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı(IPA) ile Temin Edilen Yardımın Uygulanması Çerçevesinde Türkiye Cumhuriyeti’ ne sağlanan Avrupa Topluluğu Mali Yardımlarıyla İlgili İşbirliği Kuralları Çerçeve Anlaşması kapsamında satın alınan malın “tercihsiz menşe kurallarına” göre Türk menşeli veya Türk menşei kazanmış olduğunu belgelemek üzere düzenlenen “Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA) Kapsamında Türk Malı Belgesi” Odamızca verilmeye başlanmıştır.

Kamu İhalelerinde kullanılacak malların Türk menşeli olduğunu belirtmek için kullanılan Yerli Malı Belgesi’nden farklı olarak; IPA kapsamı ihalelerde kullanılan malların Türk veya AB Menşeli olduğunu belirtmek için 1 Mayıs 2013 tarihinden itibaren sadece Türk Malı Belgesi kullanılmaktadır.

Türk Malı Belgesi Onayı İçin gerekli Belgeler:

  1. IPA Programı sözleşmesinin bir sureti
  2. IPA Sözleşmesinde yer alan mal veya malzemelerin GTİP numaraları.
  3. Tümüyle Türkiye Gümrük Bölgesinde elde edilmiş veya üretilmiş eşya için; söz konusu eşyanın teminine ilişkin müstahsil makbuzu, borsa tescil beyannamesi, maden ruhsatı, alış faturaları vb.
  4. Menşeli olmayan girdilerin kullanılması suretiyle üretimi gerçekleştirilen eşya için ithalat beyannamesi, alış faturası vb.
  5. Üretici firmalara ait, düzenleme tarihi üç yılı geçmeyen kapasite raporları(İstanbul Sanayi Odası üyesi olmayan firmalar için son 1 ay içerisinde onaylanmış “aslı gibidir” onaylı sureti)

Yukarıdaki belgelerden bir veya birkaçı ya da varsa gerekli görülen diğer belgeler yüklenici firma tarafından sunulacağı gibi, başvuru bazında yapılacak değerlendirmeye göre Odamız tarafından da talep edilebilecektir.

Faaliyet Belgesi

Oda üyesi firmaların başvuruları halinde çeşitli resmi-özel kurum ve kuruluşlara ibraz edilmek üzere ücretsiz Oda sicil kayıt sureti (Faaliyet Belgesi) verilmektedir. Faaliyet Belgesinde firmanın ünvanı, iş konusu, sermayesi, Ticaret ve Oda sicil numarası, kayıt tarihi ve hangi makama ibraz edileceği belirtilmektedir.

Muhtelif Ekspertiz Raporları

Üyelerin müracaatlarına istinaden ihracat, ithalat, gümrük, vergi ve teşvik mevzuatlarının uygulanmasında ilgili kurumlarca aranmakta olan hususlara yönelik incelemeler ile kamu kurumlarından Çorlu TSO’ya intikal eden araştırma ve inceleme konularını karşılamak üzere Oda içi ve Oda dışı eksperler (mühendis) ile Şube çalışanlarından görevlendirilen raportör katılımıyla oluşturulan ekspertiz heyeti aracılığıyla firma işyerinde, gümrük sahalarında tetkikte bulunmak ve konu ile ilgili belgeler üzerinde inceleme yapmak suretiyle düzenlenen raporlardır.

 

Gümrük Ekspertizi (Model Yılı)

Gümrük Ekspertizi (Arıza Süre Tespiti)

Mücbir Sebep Belgeleri (Makine Arızası, Tabii Afet)

Su İhtiyaç Belgesi

Dahilde İşleme İzin Belgesi Kapatılması ile İlgili Ekspertiz Raporu

Yerli Malı Belgesi

Odamızca düzenlenmekte olan Yerli Malı belgesine ait Tebliğ, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nca 13 Eylül 2014 tarihli ve 29118 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Söz konusu Tebliğe ait uygulama esasları,  TOBB Yönetim Kurulu’nun onayı ile 05 Kasım 2014 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.

Yerli Malı Belgesi müracaatı ve istenen belgeler ile ilgili olarak detaylı bilgi için buraya tıklayın.

İmalatçı Belgesi

Sanayicilerden genellikle Kamu İhalelerinde talep edilmektedir. Kapasite raporu referans alınarak, rapordaki ürünlerin imalatçısı olduğunu belirtir belgedir.

Müracaat için,Firma antetli kağıdına yazılmış ve firmaca onaylanmış müracaat dilekçesi yeterlidir.

Fiili Sarfiyat Belgesi

Odamızca kapasite raporu tespiti yaptırmış olup, kapasite raporu sahibi olan firmaların üretimleri devlet kontrolünde olan hammadde talepleri, kapasite raporlarında yer alan tahsise göre yapılmaktadır (Özellikle petrol ürünleri yan sanayi mamülleri). Firmanın bir önceki yıl almış oldukları hammaddeden ne kadar ne üreterek nerelere sattığının tespiti amacıyla düzenlenen bir belgedir.

Rayiç Fiyatlarının Belirlenmesi

Rayiç fiyatlar, rayiç fiyat tespiti istenilen mal veya hizmetle iştigal eden en az üç işletmeden mümkünse belgelendirilmek suretiyle alınacak fiyatların ortalaması veya birbirine en yakın değeri dikkate alınarak tespit edilir. Bu sayıda işletmenin bulunmaması halinde, kaç işletmeden fiyat alındığı ayrıca belirtilir. Borsaya tabi maddelerin rayiç fiyatı, istenilen tarihte borsada tescil edilen fiyatlar dikkate alınarak belirlenir.

Rayiç fiyat tespitinin istenildiği tarihte fiyat tespiti istenen mal veya hizmetin piyasada bulunmaması veya görülmemesi halinde, bu durum yazılı olarak ilgililere bildirilir

İş Makinalarının Tescili

2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu Uyarınca İş makineleri: ”Yol inşaat makineleri ile benzeri tarım, sanayi, bayındırlık, milli savunma ile çeşitli kuruluşların iş ve hizmetlerinde kullanılan, iş amacına göre üzerine çeşitli ekipmanlar monte edilmiş, karayolunda insan, hayvan, yük taşımasında kullanılamayan motorlu araçlardır.

Söz konusu araçların tescil işlemleri Ticaret ve Sanayi Odaları tarafından yapılmaktadır. Anılan mevzuat kapsamında iş makinası sahipleri iş makinalarının satın alınmasına ilişkin fatura tarihinden itibaren üç ay; devir sureti ile enilkimiş ise Noter Satışından itibaren en geç bir ay içinde firmanın bulunduğu yer ticaret ve Sanayi Odasına tescil ettirmekle yükümlüdür. Tescil işlemleri TOBB Tarafından Hazırlanan ”İş Makinelerinin Tescili İle İlgili Esaslar” a uygun olarak gerçekleştirilmektedir.

Müracaat sırasında aşağıdaki belgelerle odamıza tescil için talepte bulunan iş makineleri sahiplerinin belgeleri aynı gün verilmektedir.

İş Makinesi Tescili Sırasında İstenen Belgeler:

  • Dilekçe,
  • Sahiplik Belgesi (iş makinesinin gümrük beyannamesi, Fatura veya noter satış senedi),
  • Vergi Dairesine yatırılmış Harç Makbuzu (harç tutarı her yılın ocak ayında değişmektedir,i Mikatı Odadan öğrenilecektir.)
  • Araçla ilgili, bilgi veren broşür, prospektüs gibi dokümanlar
  • Sahiplik Belgesi eğer noter satış senedi ile sağlanmışsa ve İş makinesinin tescili Alanya Ticaret ve Sanayi Odası dışında başka bir oda tarafından yapılmışsa, bu oda tarafından iş makinesinin yeni sahibine verilen, ihtiyari tedbir, haciz olup olmadığına dair belge, eski tescil belgesi.

Firma yukarıdaki belgeler ile odaya müracaat ettikten sonra talebi incelenir. Oda veznesine İş makinesi tescil ücretini yatırdıktan sonra işlemi tamamlanır.

Ayrıca plaka için iş makinesi sahibi, tarafımızdan düzenlenen bir belge ile, Şoförler cemiyetine müracaat ettiği an yeni plakasını da almaktadır. Bunun içinde ayrıca şoförler odasına bir plaka ücreti ödemektedir.

HİZMET ARAMA

Odamız tarafından verilen hizmetleri daha detaylı incelemek ve şartlarını öğrenmek için hizmet iç sayfalarını incelemeniz yeterli olacaktır. Eğer aradığınız hizmeti başlıklar altında bulamadıysanız anahtar kelimelerle arama yapmayı deneyebilirsiniz. (örn: fatura)